Curium Pharma: een complexe keten in beeld

Radiofarmaceutische producten voor nucleaire geneeskunde: een uiterst zorgvuldig proces. Wij brachten alle stappen van de hele keten in kaart.
Aan dit project meegeholpen
Schets voor Curium Pharma

Voor diagnoses en behandelingen van kanker, bot- en hersenaandoeningen zijn nucleaire tracers nodig. Hierdoor is het mogelijk om ziektes in een vroeg stadium te ontdekken: met medische isotopen kun je detecteren waar (kanker-)cellen zich ophopen. Een radioloog kan hiermee dus door een lichaam heen kijken, zonder dat er een mes aan te pas komt. Eigenlijk dus één van de mooiste dingen die je met radioactieve stoffen kunt doen!

De doelstelling: begrip bij iedereen door inzicht

Curium Pharma is een van de weinige producenten ter wereld van radioactieve tracers. Voordat deze aan een ziekenhuis worden geleverd, is een gigantisch proces nodig. Dat gaat uiteraard met extreme zorgvuldigheid gepaard. Vooral voor transport zijn er – gelukkig – heel veel checks en protocollen. Tegelijk is de tijdsdruk kritiek: het is essentieel dat alles op tijd geleverd wordt. The stakes are high!

Om die reden wilde Curium heel goed kunnen uitleggen en laten zien hoe dit werkt. Want dat proces is soms best ondoorzichtig, en radiologisch laboranten willen weten waarom het soms langer duurt voordat ze op maandag een pakket geleverd krijgen.

Zo zag het proces eruit

Clarity sessie voor Curium Pharma
Whiteboard sessie voor Curium Pharma
Iteratief werken aan de praatplaat voor Curium Pharma

Clarity sessie

In de eerste 'clarity sessie' brengen we alle relevante onderdelen in kaart.

Whiteboarden

In een whiteboard-sessie plotten we samen de hele keten uit.

Iteratief werken

Met onze iteratieve aanpak verbeteren we de visualisatie, samen met de klant.

De oplossing

We brachten de hele keten – van grondstof tot bruikbaar product – in kaart. Om te informeren en vooral om begrip te kweken voor deze complexe taak.

Een supply-chain (toeleveringsketen) en value-chain (waardeketen) zijn twee processen die van groot belang zijn voor een bedrijf. Ze zorgen ervoor dat producten van goede kwaliteit op een goed getimede manier aan klanten worden geleverd. Dat is natuurlijk cruciaal bij zo’n kwetsbaar en levensreddend product!

Deze waardeketen laat alle activiteiten zien waardoor waarde wordt gegenereerd of toegevoegd aan het product. Het geeft eigenlijk een kijkje achter de schermen van een product, en doet gebruikers met andere ogen kijken.

Hoe een tekening helpt om gedachten te structureren

De methodiek van Flatland daagt mensen uit om heel helder te formuleren. Vaak hebben professionals last van ’the curse of knowledge’: zodra je iets weet (in dit geval alles over isotopen en nucleaire ketens), is het moeilijk voor te stellen dat iemand anders die kennis niet heeft. Tekenen werkt als een spiegel van jouw gedachten: een tekening gaat jou vragen stellen. Door het te zien, kun je de gaten in de tekening (soms letterlijk een lege plek op het whiteboard) én elkaars gedachten aanvullen.

Bij visualiseren kom je van alles tegen: staan deze partijen wel op hetzelfde niveau? Klopt de volgorde wel? Welke informatie is meer of minder belangrijke? Of: waar begint de afname van de radioactiviteit? Je kunt veel lagen van informatie kwijt.

Het resultaat

Het resultaat

We maakten van de route expres geen rechte lijn, om te benadrukken dat er zoveel complexe stappen zijn. Doordat we de informatie op een andere manier organiseerden, herkende Curium dat ze eigenlijk een heldere, consistente verhaallijn hadden. Ook voegden we een kleurcodering toe: in rose het productieproces, in paars de logistieke lijnen. En het bleek belangrijk om inzichtelijk te maken waar alle risico’s zich bevinden, dus hebben we apart onderaan – in groen – het kritieke pad toegevoegd.

Gebruik van de visualisatie

De visualisatie van de waardeketen is met enthousiasme ontvangen. Curium kon nu laten zien wat ze allemaal doen, en duidelijk maken wat de waarde van het bedrijf eigenlijk is. Ze konden nu zichzelf gaan verkopen, in plaats van het eindproduct. Voor extern gebruik is dat krachtig, om aan klanten inzicht te geven en begrip te kweken. Maar ook intern levert het veel op: een consistente verhaallijn en een heldere boodschap.

Hoe kunnen we je ondersteunen?

Ook bezig met werkprocessen en ketensamenwerkingen? Stuur ons een mailtje!

Neem contact op
Thomas van Daalen
Visual Strategist
Kennis

Inzichten en praktisch toepasbare tips

Ontdek waarom visualisatie en co-creatie zo effectief zijn en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.
Bekijk meer