Strategie ontwikkeling bij MBO Zadkine Startcollege

Aan dit project meegeholpen

De aanvraag

Jethro Bos, directeur MBO Zadkine Startcollege, stond met zijn team van zestig professionals voor de volgende uitdaging: hoe kan ik enthousiasme creëren én behouden voor langetermijndoelstellingen bij onderwijsprofessionals, die dag in dag uit werken met jongeren met een korte termijnperspectief?

Flatland’s Simone Heemskerk adviseerde om de kracht van visualisaties te gebruiken. Zowel bij het eindproduct als bij het proces. Flatland ontwierp een inhoudelijk programma én begeleidde de sessie, waarbij alle bevindingen en conclusies die tijdens de strategie-tweedaagse werden opgehaald, ter plekke visueel werden gemaakt. “En op die manier heb je na twee dagen een visueel eindproduct waarin iedereen zich herkent en zich achter wil scharen.

Zadkine Jethro Bos
Zadkine logo

''Mijn collega-directieleden zijn onder de indruk van de wijze waarop strategie, tactiek en operatie in samenhang zichtbaar zijn gemaakt.''


Jethro Bos
Directeur – Zadkine Startcollege

De oplossing: concreet worden door visualisatie

Iedere afzonderlijke tekening uit het schoolplan vertelt zijn eigen verhaal. En dus bezit het schoolplan véél verhalen die de ideeën, meningen en bevindingen van alle professionals laten zien. Al deze verhalen maken één compleet beeld van de strategische doelstellingen. Zodat iedereen het ziet als gezamenlijke doelstellingen.

Tijdens de strategiesessies werden nieuwe, creatieve inzichten opgedaan en gedeeld, zodat alle aanwezigen hetzelfde toekomstbeeld voor ogen krijgen. Er werden relevante onderwerpen besproken en kritisch bevraagd. Ontwikkelingen en mogelijke scenario’s werden zichtbaar en abstracte strategische doelen, zoals innovatie, kregen een concrete betekenis. Want blijven denken en praten in abstracte termen kan niet. Een visualisatie dwingt heel goed om concreet te worden.

Door samen te werken aan een gedeeld beeld ontstaat een duidelijke basis om met elkaar keuzes te kunnen maken. Zoals het opstellen van actieplannen, uitvoeringsprogramma’s of bepalen van de strategische opties.

Jethro onderstreept dit vanuit de praktijk:

In het schoolplan van Zadkine Startcollege leiden de vele afzonderlijke tekeningen tot één visueel eindproduct. En die doet echt recht aan het proces van de strategie-tweedaagse. Een duidelijk kader voor managers en adviseurs om aan ambities in het schoolplan te werken.

Het resultaat

Resultaat: een visuele reminder houdt het onderwerp op de agenda

”De wereld verandert en de maatschappij is niet maakbaar of voorspelbaar. Als organisatie moet je hier continu scherp op blijven. Strategische doelstellingen en acties worden bijgesteld. Maar de visualisatie die we met elkaar hebben gemaakt tijdens onze discussie op de strategie tweedaagse is voor meerdere jaren. Hij bevat de essentie van onze verandering en blijft dan ook herkenbaar voor alle medewerkers. Vandaar dat de visual de kapstok is geworden van ons interactieve schoolplan,” vertelt Jethro.

Het eindproduct van de twee dagen werd verwerkt tot een schoolplan met daarin de strategische doelstellingen voor de komende jaren, uitgewerkt in thema’s en ambities. In een vorm van een interactive: een klikbaar online document waarin alle onderwerpen apart te bekijken zijn. En er kunnen updates worden gedaan, zodat het schoolplan steeds actueel blijft.

De visual is (naast online) zichtbaar opgehangen in de school en zo voor iedereen een constante reminder. De deelnemers van de strategie-sessies zijn mede-eigenaar van de uitkomsten en dragen bij aan succes in het vervolg.

Ook toe aan het (her)vormen van een strategie?

Neem contact op met Yara. Zij denkt graag met je mee!

Neem contact op
Yara Rietdijk
Visual Designer
Kennis

Inzichten en praktisch toepasbare tips

Ontdek waarom visualisatie en co-creatie zo effectief zijn en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.
Bekijk meer