Ons verhaal
2007-2010: de proloog
Maart 2007 schrijven de eerste oprichters, Nathan Volkers en Martin Nagelsmit, de ‘Club van Delft’ in bij de KvK. De oorsprong van hun initiatief ligt in hun gezamenlijke achtergrond aan de TU Delft. De combinatie van een analytische en creatieve mindset met een groot netwerk van multidisciplinaire studenten resulteerde in het eerste marktaanbod: de ThinkTank, een multidisciplinaire groep jonge en slimme studenten en PhD’s die aan cases werken voor onze klanten.
In deze jaren waren we nog voltijdstudenten. De campus bleek een ideale plek om onze ideeën, businessmodellen en onze ondernemersambities te testen. Achteraf gezien waren alle ingrediënten van onze methoden, principes en overtuigingen voor de huidige manier van werken aanwezig in deze vroege dagen. We ontwikkelden een sterke basis voor het faciliteren van co-creatie workshops en design sprints, visualisatie in het proces en als communicatiemiddel, en last but not least hebben we veel talenten leren kennen en verbinden. Onder hen ontmoetten we onze derde founding partner, Bob van Putten.
Impressie van de Club van Delft
2010 - 2012: een nieuwe start-up
Na het afstuderen begin 2010 moest het om voor de hand liggende redenen serieuzer worden. Toen het echt werd, werd de Club van Delft een start-up – met al zijn hoogte- en dieptepunten. Omgaan met de druk van het krijgen van nieuwe klanten, het daadwerkelijke werk doen en werken aan het bedrijf. We hadden veel plezier met het verkennen van de breedte van onze methoden en ideeën, variërend van het organiseren van onze ThinkTanks op een digitaal platform tot het organiseren van TEDx-events en het maken van verklarende visualisaties.
Tijdens deze jaren besloot Martin om zijn wetenschappelijke carrière voort te zetten en zich te concentreren op zijn doctoraat in Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ondertussen werkten we veel samen met freelance beelddenkers voor een groeiend aantal opdrachtgevers die vroegen naar ‘de jongens van de tekeningen’. Hier ontmoeten we Tomas Pasma, Robert Smit en Piet van Rosmalen, zij werden onze collega’s in het bedrijf.
Op deze manier besloten onze klanten wat onze volgende focus zou zijn: visueel denken. Het is de onvermijdelijke spil die we moesten maken om de opstartfase te ontgroeien en uit te groeien tot een levensvatbaar bedrijf. En naast onze focus kozen ze onze naam: ‘Jongens van de Tekeningen’. Met een groeiend portfolio, ambities en team besloten we om mentorschap te zoeken en sloten we ons aan bij het acceleratorprogramma van de Entrepreneurs Organization om de volgende grote sprong voorwaarts te maken.
2012-2016: Jongens van de Tekeningen
Onze focus op visueel denken en design thinking-methodologie resulteerde in een snelle groei. Groei in kwaliteit, groei in team en omzet. Een positieve cyclus die we de volgende vier jaar hebben doorgezet. Ons team laten groeien van 2 naar 16 in het begin van 2017.
In deze jaren verhuisden we van onze alma mater naar het centrum van Rotterdam en vestigden we ons in het Groothandelsgebouw. In 2016 zijn we intern verhuisd naar de voorkant van het gebouw, aan het plein voor het Centraal Station Rotterdam. Het was de eerste keer dat we echt konden investeren in het creëren van een geweldige werkomgeving voor het team en sessieruimtes voor ons werk met klanten.
2016-2017: de lancering van Flatland
Najaar 2016 lanceerden we een nieuw merk op de Dutch Design Week, Flatland was geboren en we toonden het aan het publiek in onze eigen expositie- en workshopruimte in Eindhoven. Een nieuwe naam en merk bedenken is één ding, maar het echt lanceren in de stratosfeer en – belangrijker nog – in de harten en geesten van onze klanten, volgers en eigen team is iets anders.
We besloten het stap voor stap aan te pakken. Onze eerste metaforische stap als team viel samen met ons 5-jarig jubileum in mei 2017. We vierden onze 5-jarige reis en succes met een teamreis naar Slovenië en begonnen aan een reis naar de volgende stap voor elk individu teamlid en voor het bedrijf als geheel. Overal waar we kwamen werden we begroet als Flatland. Terwijl we letterlijk even van het uitzicht genoten, markeerde dat ook het keerpunt. We hadden veel zin in een nieuwe fase en grote ambities!
2018-2021: Drawing a better world together
Waar we met Jongens van de tekeningen vaak werden ingevlogen om bestaande ideeën visueel te maken, hebben we als Flatland een grotere rol en verantwoordelijkheid. We verschoven van tekenen naar meedenken, innoveren en verandertrajecten ontwerpen. Klanten werken nu met ons samen om een nieuwe strategie te ontwerpen, een complexe verandering te bewerkstelligen of radicaal te innoveren. Maar onze unieke kracht blijft visueel werken, dus tekenen en co-creatie blijft de basis.
Ook onze focus op klanten wijzigde: zo werken we graag voor missiegedreven klanten, die impact willen maken op één of meerdere sustainable development goals of grote transities. Als agency zijn we altijd gericht op het realiseren van positieve verandering samen met onze klanten. En verandering is moeilijk voorstelbaar, behalve als je het tekent. Flatland’s missie is daarom: Drawing a better world together.
De coronacrisis was spannend, maar al snel bleek dat online werken ook allerlei voordelen hadden. We werden supersnel expert in energieke online sessies en ook daarbij was visual thinking de grote meerwaarde. 2020 has not stopped us!
2022: 10 jaar flatland
De afgelopen jaren stonden in het teken van groei en ontwikkeling, het versterken van onze proposities en steeds duidelijker vertellen van ons eigen verhaal. Het team groeide in aantal naar 25 personen en groeide daarmee ook in diversiteit in achtergronden, leeftijden en expertises. De afgelopen tien jaar hebben we meer dan 2500 projecten opgeleverd. In 2022 vieren we ons tienjarig bestaan.
Als we kijken naar wat we meegemaakt en bereikt hebben in de afgelopen tien jaar, kunnen we niet wachten om er nog minstens 10, of 100, jaar aan vast te plakken!