Strategie ontwikkeling

We helpen jou en je team om een heldere strategie te ontwerpen die organisatiebreed gedragen wordt. Dat doen we zonder pagina’s vol jargon, maar door visualisatie en co-creatie.
Onze experts

Jouw uitdaging

Voor veel organisaties klinkt dit herkenbaar: na maanden werk ligt er eindelijk een strategiedocument, een mijlpaal! Maar al snel verdwijnt het 89 pagina’s tellende document in een bureaulade en verzamelt het slidedeck digitaal stof op het intranet. De dagelijkse praktijk verandert nauwelijks of verloopt tergend traag.

Bij Flatland geloven we dat een strategie eenvoudig genoeg moet zijn om te onthouden en mooi genoeg om in te lijsten. We maken de strategie van jouw organisatie visueel en begrijpelijk.

Onze aanpak zorgt ervoor dat er sneller een gedeeld begrip is: je voorkomt dat je dénkt dat jullie over hetzelfde hebben, maar dat er eigenlijk verschillende interpretaties zijn. Zo ontstaat er een toekomstgerichte strategie die inspirerend én uitvoerbaar is. Met als resultaat dat iedereen in de organisatie de koers kent, begrijpt en actief bijdraagt.

Zo kan je strategie er ook uitzien

Oplossing

Zo komen we tot
een gedragen strategie

Werkwijze

Curium Pharma: booklet

Richten

We starten met het richten van je organisatie door visie en strategische doelstellingen te definiëren. Door middel van bijvoorbeeld een strategie tweedaagse en validatie met stakeholders creëren we een heldere koers. Er staat een krachtige visualisatie van de strategie. Medewerkers voelen zich gehoord.

Inrichten

In deze fase richten we structuren en processen in, om strategische doelen te ondersteunen. We ontwikkelen onder meer roadmaps en subvisualisaties. Teamleiders kunnen de strategie helder navertellen en vertalen naar eigen jaarplannen om er invulling aan te geven.

Verrichten

De strategie wordt in de praktijk gebracht met concrete acties en hulpmiddelen zoals rapportage dashboards en communicatieplannen. We monitoren en sturen bij waar nodig. Er is een sterke samenhang tussen strategie en uitvoering, met vergroot eigenaarschap.

Het resultaat van een strategietraject

  • Helderheid en richting: een visueel vastgelegde strategie, die de essentie van jullie koers duidelijk maakt en voor iedereen in de organisatie begrijpelijk is.
  • Betrokkenheid en eigenaarschap: de werkwijze zorgt voor breed draagvlak en actief eigenaarschap. Je team voelt zich echt verbonden met de strategie.
  • Inspiratie en energie: een aanpak die enthousiasme heeft aangewakkerd, wat leidt tot meer motivatie en betere bedrijfsresultaten.
Ervaringen

Deze opdrachtgevers gingen je voor

logo skh

''In de samenwerking met Flatland wordt je geprikkeld om op een dieper niveau na te denken over de gemaakte keuzes van je strategische koers. Dit leidt niet alleen tot aanscherping, maar ook tot het meer tastbaar maken voor de gehele organisatie.''


Irene van den Haak
Directeur-Bestuurder
Zadkine Jethro Bos
Zadkine logo

''Mijn collega-directieleden zijn onder de indruk van de wijze waarop strategie, tactiek en operatie in samenhang zichtbaar zijn gemaakt.''


Jethro Bos
Directeur – Zadkine Startcollege

Het antwoord op jouw vragen

  • Een strategie vraagt een juiste mate van abstractie en concreetheid. Je wilt genoeg ruimte laten voor eigen invulling, maar wel heldere kaders meegeven aan een organisatie. Vaak kom je er in de doorvertaling pas achter dat er andere beelden leven over de strategie. Door een strategische koers vroegtijdig in beeld te brengen, worden deze verschillen snel inzichtelijk en bouwen we letterlijk aan hetzelfde toekomstbeeld.

  • Co-creatie draagt bij aan de geloofwaardigheid en acceptatie van de strategie. Door belanghebbenden vroegtijdig te betrekken voelen ze zich gehoord en zullen ze zich eerder inzetten om de strategie werkelijkheid te maken.

  • Voor een organisatie vanaf 300 personen adviseren wij tussen de €25.000 en €45.000 te budgetteren.

  • Idealiter laten we het maken van communicatiemiddelen en strategieontwerp hand in hand gaan. Toch kunnen we nog steeds co-creatie inzetten, om de kernboodschappen van de strategie goed over te brengen en draagvlak te creëren. Een dergelijk compact ontwerptraject heeft een doorlooptijd van circa 6 weken en bestaat uit verschillende sessies. Deze kunnen live en digitaal plaatsvinden.

Ook een inspirerende strategie voor jouw organisatie?

Laten we kennismaken. Neem contact op met Michelle.

Neem contact op
Michelle Geerlings
Visual Strategist