Ontmoet de 6 veranderpersona's
Verschillende archetypes
Wanneer een nieuwe strategie of verandering wordt uitgerold, zijn er mensen die het enthousiast omarmen, anderen die weerstand bieden, en velen die daar ergens tussenin vallen. Onbewust redeneren we in strategie/verandertrajecten vanuit 1 of hooguit 2 archetypes.
Misschien heb je een enthousiaste of hele kritische collega in gedachten waar je tegen “praat”, maar de praktijk is genuanceerder dan dat.
Om communicatie van de verandering effectiever te maken, hebben we zes veelvoorkomende persona’s in kaart gebracht die je tegenkomt tijdens verandering: van de Kampioen tot de Toeschouwer. Ook weerstand voor verandering is een vorm van betrokkenheid. Zie deze weerstand als uitgesteld enthousiasme die kan leiden tot energie, mits goed geadresseerd!
Download de poster
Samen met designer Lucas Rozenboom vatte ik dit samen in een template. Deze eenvoudige poster helpt leiders en communicatiespecialisten om:
- De verschillende reacties te herkennen op nieuwe plannen
- Boodschappen af te stemmen vanuit elke persona
- Adoptie te versnellen en weerstand te verminderen
De Veranderpersona-poster is hieronder beschikbaar om te downloaden (geen paywall of formulieren) en te delen met wie er maar baat bij heeft.
Welke persona herken jij het meest in jouw organisatie? Hoe ga jij dit gebruiken om jouw strategie of verandering te laten landen?
Managing Partner