Alzheimer Nederland: met 48 lokale afdelingen werken aan één gezamenlijke strategie
vrijwillige krachten van de lokale afdelingen uitdaagt?
De uitdaging
Alzheimer Nederland zet zich in voor een van de grootste uitdagingen van deze tijd: dementie.
Het aantal mensen met dementie verdubbelt de komende 20 jaar naar een half miljoen.
Alzheimer Nederland biedt ondersteuning, belangenbehartiging en voorlichting aan mensen met dementie, mantelzorgers en direct betrokken partijen. De landelijke organisatie is bezig met het ontwikkelen van een gezamenlijke strategie voor de komende jaren. Dat doen ze samen met alle 48 lokale afdelingen uit het hele land.
Hoe zorg je voor een heldere gezamenlijke strategie, die onderlinge verbondenheid vergroot, en tegelijkertijd ruimte laat voor regionale verschillen?
Een gezamenlijke visie met ruimte voor lokale inbreng
Hoe kom je tot een strategie, die zowel beroepskrachten van het landelijk bureau én de 3500 vrijwillige krachten van de lokale afdelingen uitdaagt? Hoe neem je groep met grote verschillen (ook in digitale vaardigheden) mee? En hoe geef je ruimte aan de soms complexe dynamiek die deze onderlinge verschillen met zich meebrengt? Oftewel: Hoe bouw je een gedeeld verhaal, dat zowel verbondenheid en helderheid geeft, als ook ruimte voor individuele verschillen en behoeften?
Alzheimer Nederland en Flatland ontwikkelden samen een traject, om in co-creatie met alle lokale afdelingen tot één gezamenlijke strategie over regionale hulp te komen.
Met als onderliggend doel: het versterken van onderlinge betrokkenheid.
Traject voor co-creatie en betrokkenheid
Het resultaat
Visualiseren zorgt voor gezamenlijkheid
Tijdens de sessies deelden deelnemers talloze creatieve ideeën, zoals het organiseren van trainingen voor caissières, taxichauffeurs en kappers, zodat zij weten hoe te handelen wanneer zij mensen met dementie tegenkomen. Ook werd er nagedacht over het structureel inzetten van ervaringsdeskundigen in lokale afdelingen, bijvoorbeeld vanaf 2025. Inspirerende praktijkvoorbeelden kwamen eveneens aan bod, zoals een theesessie in een moskee en het organiseren van een wereld-kookcafé, beiden gericht op het vergroten van inclusiviteit en het versterken van betrokkenheid bij mensen met dementie. Deze voorbeelden werkten stimulerend voor andere afdelingen en brachten nieuwe inzichten.
Visualisatie speelde een essentiële rol in het proces. Door ideeën en perspectieven visueel vast te leggen, werden visies van alle deelnemers zichtbaar, wat bijdroeg aan onderlinge verbondenheid. Deze benadering bood gelijkwaardigheid en gaf iedere deelnemer, ook degenen die minder op de voorgrond treden, een herkenbare stem. De visuele weergaven zorgden ervoor dat ideeën niet simpelweg werden opgestapeld, maar in samenhang verder werden ontwikkeld. Dit proces moedigde deelnemers aan om elkaars ideeën te verfijnen en te versterken, wat leidde tot vernieuwende, gezamenlijke inzichten. Het visueel maken van abstracte onderwerpen, zoals inclusiviteit, maakte het thema concreter, voorkwam vastlopen in semantische discussies en hielp de groep naar praktische oplossingen en acties toe te werken.

Dank voor de indrukwekkende tekeningen, ze maken duidelijk wat veel van ons wensen en ambiëren.
Ook toe aan het (her)vormen van een strategie?
Wij denken graag met je mee! Neem contact op met Yara.
Visual Designer
