Axians – Kernwaarden samen tot leven brengen
De aanvraag
Axians, dienstverlener in de technologiesector, besteedt veel aandacht aan de mensen achter de technologie: de klanten én de medewerkers. Het bedrijf noemt zich niet voor niets een people-to-people organisatie. En als je ‘The best of ICT with a human touch‘ wil zijn, is het belangrijk dat alle medewerkers op dezelfde lijn zitten.
Hoe gaan we eigenlijk met uitdagingen én elkaar om? Wat is het DNA van ons bedrijf? Wat zijn onze gedeelde waarden? Kernwaarden zijn de belangrijkste eigenschappen of drijfveren die laten zien waar de organisatie voor staat. We ontwikkelden een programma om de kernwaarden van Axians tot leven te brengen bij alle medewerkers.
Hear it, believe it, live it
In een eerder traject heeft de organisatie vijf kernwaarden met elkaar geformuleerd. Die kwamen niet zomaar uit de lucht vallen, maar het zijn kenmerken waarmee het bedrijf het verschil maakt bij hun klanten. Elementen die herkenbaar en voelbaar zijn bij iedereen, van management tot werkvloer. Axians werkt op een manier die verantwoordelijk, empowered, ondernemend, vertrouwend & transparant en solidair is.
Natuurlijk kun je zulke prachtige kernwaarden formuleren en op je website zetten, maar waardevoller is het om er ook écht regelmatig aandacht aan te besteden. Met elkaar delen, over praten en actief toepassen in je dagelijkse werk. Houd het samen op een overtuigende manier in leven, zodat de hele organisatie overtuigd wordt er naar te gaan en blijven handelen. Flatland gelooft in co-creatie: niet zenden, maar samen met elkaar ontwikkelen en zo eigenaarschap en verbondenheid creëren.
Hoe zag het traject eruit?
De oplossing: de journey in verschillende stappen met passende werkvormen
We ontwikkelden een medewerkers journey voor de Axians-werknemers, waarin iedereen stap voor stap wordt meegenomen in de kernwaarden. Als leiderschapsteam is het belangrijk om heldere kaders te geven, want dat geeft richting en veiligheid. Maar binnen die kaders moeten mensen autonomie en eigenaarschap voelen om de thematiek zich eigen te maken en op hun eigen manier toe te passen.
Want je kunt anderen niet veranderen, je kunt alleen jezelf veranderen. Dus voor een verandering wil je met mensen in gesprek, zodat ze zelf gaan nadenken over wat de verandering voor hen betekent. Het kennen van de verwachtingen van medewerkers geeft een leidinggevende de kans om erop in te spelen. Goed verwachtingsmanagement leidt tot betere (team-) resultaten, meer klantwaarde, meer werklust. Kortom: meer werkenergie!
Heldere kaders én ruimte voor eigen inbreng
We ontwikkelden voor Axians een programma met verschillende momenten en werkvormen:
1. Introductie: Animatie met voorbeelden
2. Verdieping: Werkboek waarmee werknemers zelf thuis erover kunnen nadenken
3. Aanzetten tot actie: Workshop met serious game om interactief met elkaar te reflecteren
Nadat de kernwaarden in een animatie geïntroduceerd worden, kunnen mensen zich in een persoonlijk werkboek verder inlezen. Voor jezelf kun je eerste ideeën noteren, als voorbereiding op de game. Na de game vertaal je dit in je eigen aandachtspunten, die je kunt bespreken in het PMI-gesprek. De PMI maakt zichtbaar hoe de medewerker de organisatie waardeert.
En omdat we visueel alle perspectieven van de teamleden samenbrengen en zichtbaar maken, levert dit veel energie (en plezier!) op. Alle middelen dragen de kernwaarden uit op een inspirerende manier, die kaders geeft en consistent is, maar tegelijk ook ruimte laat voor een persoonlijke signatuur.
Het resultaat
Animatie: what why and how
In het filmpje zien we een multidisciplinair Axians-team op reis door een futuristisch landschap. Met als doel ’the human touch’ terug te brengen in ICT. Klinkt misschien hoogdravend en serieus, maar de personages in het filmpje vragen terecht:
“Hartstikke leuk, maar wat betekent dit nou voor mij?”
Ze komen voor vijf uitdagingen te staan, waarbij ze de kernwaarden nodig hebben als geheim wapen. Het plaatst Axians en haar werknemers in een snel ontwikkelende, verbonden wereld en maakt op een luchtige manier duidelijk waarom kernwaarden zo belangrijk zijn. Waar ligt onze focus als team? Waar spreken we elkaar op aan? Wat merkt de klant aan ons? Wat is de waarde die we leveren?
Game en workshop met het team: praktisch aan de slag
Om te vertalen hoe een werknemer zelf het verschil maakt voor klanten, maakten we een serious game. In samenhang met het persoonlijke werkboek ontwikkelden we een kaartenset voor een rollenspel en een intervisiespel. Bedoeld om alle medewerkers op een speelse manier vertrouwd te maken met de onderwerpen, en hun eigen rol en acties daarin. Op de situatiekaarten staan vragen als: ‘Je hebt miscommunicatie met een klant. Hoe los je dat op?’ of ‘Je merkt dat afspraken niet worden nagekomen.’
Met de game maakt het team met elkaar – per kernwaarde – een keuze: waar gaan we de komende periode op focussen en kunnen we elkaar op aanspreken. Teamleden reflecteren op zichzelf en hun samenwerking en gaan aan de slag met gezamenlijke en individuele acties in hun persoonlijke ontwikkelplannen. Flatland’s Janita is trots op het project: “Hierin komen alle waarden van de Flatland-werkwijze terug: verandering door co-creatie en visualisatie, en die zorgt bewezen voor energie en daadkracht!”
Hoe kunnen we je ondersteunen?
Meer weten over dit project? Neem gerust contact op met Janita, zij vertelt je er graag over.
Neem contact opVisual Strategist