Een levende en inspirerende duurzaamheidsstrategie voor Stedin

Duurzaamheid. Een onderwerp waar iedereen mee bezig is. Maar wat betekent duurzaamheid precies voor alle werknemers van je organisatie? We hielpen Stedin met het activeren van hun duurzaamheidsstrategie.
Aan dit project meegeholpen
Stedin fragment uit video

Elke dag zorgt netbeheerder Stedin ervoor dat klanten beschikken over energie om te wonen, te werken en te leven. Daarbij hoort natuurlijk ook een duurzame, toekomstbestendige bedrijfsvoering. Ondanks de enorme uitdagingen van de energietransitie wil het bedrijf eigen verantwoordelijkheid nemen door minder CO2 en fijnstof uit te stoten, circulair met grondstoffen om te gaan, de biodiversiteit te verbeteren én iedereen gelijke kansen te bieden. Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan boord is?

Een duurzaam bedrijf is een organisatie waar alle collega’s voelen waarom het belangrijk is om duurzame keuzes te maken en snappen hoe zij dit naar hun eigen werk kunnen vertalen. Daarom ontwikkelden we samen met medewerkers van Stedin een strategie ontwerp en verschillende middelen om deze aan het hele bedrijf duidelijk uit te leggen.

De aanvraag

Het thema duurzaamheid is enorm ingewikkeld. Het raakt ontzettend veel terreinen: van elektrische bussen tot duurzame kabels, zonnepanelen op stations en het opleiden van kansarme jongeren tot monteur. Bij de aanleg van nieuwe stations spelen er andere issues dan bij de vervanging van assets of bij storingen en onderhoud van het netwerk. Maar ook huisvesting, bedrijfswagens en vitaliteit van werknemers raken aan duurzaamheid.

Naast prioriteiten zoals betrouwbaarheid en leveringszekerheid moet duurzaamheid worden meegewogen bij de uiteindelijk keuzes. Want de kerntaken en de verduurzaming van de bedrijfsvoering dienen uiteindelijk allemaal hetzelfde doel: het creëren van een toekomstbestendige samenleving waarin er duurzame energie voor iedereen is.

Inspireren, meenemen, vertalen

Daarom moet het hele bedrijf inzien dat Stedin’s kerntaak en verduurzaming elkaar juist kunnen versterken en niet vertragen of moeilijker maken. En natuurlijk wil je bij het implementeren van een strategie dat iedereen – staf, engineers, IT’ers, monteurs en alle anderen – in het bedrijf niet alleen op de hoogte is, maar het belang écht voelt en begrijpt waarom er veranderingen moeten plaatsvinden.

Stedin vroeg Flatland om mee te denken met hun strategie ontwerp en middelen te ontwikkelen voor alle medewerkers, zodat zij kunnen zien wat ze zelf kunnen doen.
De doelen:

  • Medewerkers van Stedin inspireren en meenemen in Stedin’s duurzaamheidsdoelen.
  • Samenhang laten inzien tussen de verschillende impactgebieden van Stedin.
  • Zodat ze zelf een vertaling kunnen maken wat duurzaamheid voor hun rol betekent.

Het proces

Stedin holy cross
stedin clarity
stedin online sessie

Ons 'holy cross'. In een eerste sessie krijgen we hiermee doelgroep, doel en boodschap scherp.

Voor een goed resultaat zijn meerdere iteraties nodig. In een clarity-sessie bepalen we de bouwblokken voor een helder verhaal.

Een strakke facilitatie en goede tools zorgen ook online voor een effectieve meeting.

De oplossing

We maakten allereerst een overzicht van de belangrijkste activiteiten om van Stedin een duurzaam en inclusief bedrijf te maken. De methode van Design Thinking vraagt om eerst een stap terug te doen en in kaart te brengen voor wie en waarom je eigenlijk iets wil ontwerpen. In vier sessies werkten we in co-creatie naar een gestructureerd verhaal:

  • Kick-off > het ontrafelen en verduidelijken van het doel, doelgroep en onderdelen
  • Clarity > het scherp krijgen van de bouwblokken voor een helder verhaal
  • Story > het structureren van een verhaal en testen van de visual
  • Deliver > samen doorlopen en checken of het verhaal volledig, kloppend en logisch is

Vervolgens ontwikkelden we drie verschillende communicatiemiddelen.

Visueel en in co-creatie werken tijdens sessies

Zoals altijd werken we tijdens alle sessies visueel samen, in co-creatie met de klant. Door alles te tekenen worden de ideeën van iedereen zichtbaar. Het geeft inzicht in de verschillen én overeenkomsten: zit iedereen wel op dezelfde lijn? Enorm waardevol, vooral bij complexe en abstracte onderwerpen als duurzaamheid of inclusiviteit.

Tekeningen geven ruimte voor individuele inbreng, iedereen wordt gehoord. Bij online sessies zitten mensen helemaal dicht op een tekening en kunnen ze direct feedback geven en (digitale) post-it’s plakken. Zo bouwen mensen – doordat het direct visueel en inzichtelijk wordt – voort op elkaars ideeën. Ze scherpen elkaars voorstellen aan en zo ontstaan vernieuwende ideeën. Deze methode maakt creativiteit los, geeft energie en versnelt het proces om tot overeenstemming te komen.

 

Verschillende middelen voor verschillende doeleinden

Nadat de strategie in een gestructureerd en helder verhaal was gegoten, ontwikkelden we drie verschillende producten. Allemaal met verschillende doelen. Een praatplaat voor een overzichtelijke samenvatting van de duurzaamheidsstrategie, waarin de doelen voor 2030 kernachtig duidelijk worden gemaakt. Een tastbaar product, wat je groot en zichtbaar kunt ophangen en iedereen steeds aan herinnerd wordt.

Daarbij een interactieve website, waar veel meer verdieping te vinden is. Concretere uitleg per onderdeel: het speelveld, de kerntaken, de supply chain, gebouwen en mensen. Tot slot een sprekende animatie, waarmee je de focus en urgentie in een duidelijk verhaal van A tot Z kan communiceren. Je zou kunnen zeggen dat de praatplaat het wat communiceert, de animatie het waarom en de interactieve website het hoe.

Resultaat: een totaalpakket

Dirk Bijl de Vroe, sustainability manager bij Stedin, is erg blij met het resultaat. Hij vertelt dat alle nieuwe middelen enthousiast gebruikt worden en er stapsgewijs door het hele jaar heen met alle medewerkers gecommuniceerd wordt, steeds op basis van een ander gedeelte van de interactive. “Op basis van deze middelen is ook meteen een volledig nieuwe intranetpagina en internetpagina gemaakt. Al met al dus een nieuwe backbone voor alle communicatie over duurzaamheid.”

Visual strategist Tom van ’t Westeinde is trots op het resultaat, op alle sprekende en helder ontworpen communicatiemiddelen, maar vooral op Flatland’s bijdrage aan dit belangrijke doel. Verduurzaming moeten we samen aanpakken, en hij is blij dat onze visuele methodieken dit proces een energieboost kunnen geven.

“Dit traject met Stedin laat ook goed zien wat Flatland in huis heeft. Het ontwerpen van verschillende producten: praatplaten, interactieve websites en een animatie. Maar vooral wat visueel werken tijdens het hele proces oplevert aan energie en effectiviteit”, aldus Tom.

Benieuwd hoe onze methodieken bij jullie vraagstuk kunnen helpen?

Visual strategist Tom denkt graag met je mee!

Neem contact op
Tom van ’t Westeinde
Visual Consultant