Gedeelde missie en visie voor tien entiteiten van Woongaard

Woongaard is een samenwerkingsverband van tien corporaties die gezamenlijk (hoofdzakelijk) sociale huurwoningen aanbieden op één platform. Het vormgeven van een gedeelde missie en visie is een uitdagende taak als je bestaat uit maar liefst tien entiteiten.
Nanne Uffen

De uitdaging

Er was enorm veel behoeften aan “samen”, maar het “hoe” en een concreet “waarom” ontbrak nog. Juist deze uitdaging heeft Woongaard aan Flatland voorgelegd. De vraag aan Flatland was of wij Woongaard konden helpen met het creëren van één gezamenlijk verhaal, waarin we de balans behouden tussen de individuele regionale autonomie van elke corporatie en tegelijkertijd duidelijkheid bieden aan woningzoekenden en samenwerkingspartners. Onderwerpen zoals dienstverlening, toewijzing van woningen en samenwerkingsstrategieën maken deel uit van dit complexe geheel.

 

Foto van Jolanda Kanters
Logo woongaard

''Het was een energiek proces en er is écht samen gewerkt.''


Jolanda Kanters
Coördinator – Woongaard

De oplossing: tekeningen als brug tussen beleid en praktijk

In samenwerking met het kernteam van Woongaard hebben we een middag besteed aan het schetsen van de context voordat we een aanpak voorstelden. Samen hebben we alle stakeholders geïdentificeerd en hun mate van invloed en betrokkenheid beoordeeld. Hierdoor konden we elke stakeholder een passende rol geven in het procesontwerp. Het draagvlak van de tien corporaties stond uiteraard centraal in dit ontwerpproces.

Aan de slag

Ons startpunt in het brainstormproces was het verkennen van de wensen en dromen van medewerkers van de tien corporaties voor de toekomst van Woongaard. Er werd bijvoorbeeld veel gesproken over hoe duidelijk uitgedragen kan worden waar “de knip” zit tussen de dienstverlening van Woongaard, en het daarna huren van een woning bij één van de tien corporaties. Ook kwamen onderwerpen aan bod zoals het teamgevoel van Woongaard, het gebruik van verschillende IT systemen (en hoe toegankelijk deze zijn) en het gebruiksplezier van het platform.

Deze inzichten hebben we gevisualiseerd en vervolgens gebruikt als basis voor het toetsen van ideeën bij woningzoekenden. Wat vinden zij essentieel? De verkregen inzichten waren buitengewoon boeiend en hebben de tekening aanzienlijk versterkt.

Het resultaat

Resultaat

De laatste fase van ons proces omvatte het opnieuw toetsen van de tekening bij de medewerkers. Hoewel zij gedurende het proces op de hoogte werden gehouden van de voortgang, wilden we hen nog eenmaal uitdagen om kritisch te kijken naar de tekening. Met deze laatste feedback hebben we uiteindelijk de definitieve versie van de praatplaat vastgesteld. Wil je praatplaat beter bekijken? Je vindt ‘m hier in hogere resolutie.

Reflectie

Samen met het kernteam hebben we teruggeblikt op het gehele proces. Aangezien de teamleden werkzaam zijn bij verschillende corporaties, konden we vanuit diverse perspectieven de effecten horen. Wat vooral opvalt, is dat de tekening en de strategie niet alleen richting bieden en duidelijkheid verschaffen, maar dat de grootste winst ligt in het gevoel dat het proces heeft opgeroepen. Margriet Gruiters, Adviseur Strategie en Beleid bij Bazalt Wonen, vat samen: “Je merkt dat men bij het koffieautomaat praat in de ‘wij’-vorm. We voelen ons veel meer een collectief dan ooit. Waar we eerst dachten dat we allemaal iets anders wilden, blijkt dat we ons eigenlijk allemaal willen inzetten voor dezelfde doelen.”

Meer weten over een visuele tool voor jullie vraagstuk?

Neem contact op met Nanne. Zij vertelt je er graag over!

Neem contact op
Nanne Uffen
Visual Strategist