Dit is waarom storytelling zo goed werkt

Als bedrijf moet je jullie product of dienst (en bijbehorende verhaal) effectief kunnen overbrengen om je staande te houden. Hier komt storytelling om de hoek kijken. 
Schreven en illustreerden dit artikel
Een visualisatie van het concept storytelling waarbij de auto het verhaal is en storytelling de motor

“Waar staan jullie als bedrijf voor? Welke impact maken jullie? Wat maakt jullie anders dan jullie concurrenten?” Of je nu in een MT-overleg, een sales meeting of een sollicitatiegesprek zit: dit soort vragen worden vaak gesteld. Als bedrijf moet je jullie product of dienst (en bijbehorende verhaal) effectief kunnen overbrengen om je staande te houden tussen je concurrenten. Hier komt storytelling om de hoek kijken.

In dit artikel geven we antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is storytelling (in een zakelijke context)?
  • Wat is de (wetenschappelijk bewezen) impact van storytelling?
  • Waarom speelt storytelling zo’n belangrijke rol in verandering?

Wat is storytelling?

De prehistorische mens gebruikte 20.000 jaar geleden grotschilderingen en verhalen om kennis te delen, gevaren te melden en sociale normen bij te brengen. Deze verhalen bevorderden samenwerking en gemeenschap, essentieel voor onze overleving. Storytelling is een krachtig communicatiemiddel, dat individuen verbindt en een gevoel van verbondenheid en identiteit creëert. Hierdoor kun je jouw publiek écht bereiken en aanzetten tot actie.

Nu denk je wellicht: ”Is storytelling niet meer iets voor een privé setting?” Je denkt misschien aan een grappig verhaal tijdens oma’s verjaardag, of een goed onderbouwd verhaal om je partner te overtuigen van een andere vakantiebestemming. Maar nee, storytelling is júist erg belangrijk in een zakelijke context. De truc is om persoonlijke en bedrijfsmatige storytelling te combineren.

De impact van persoonlijke elementen

  • Persoonlijke storytelling stelt individuen in staat hun unieke ervaringen, emoties en perspectieven te delen. Elk verhaal is persoonlijk en weerspiegelt de authenticiteit van de verteller.
  • Bij bedrijfsmatige storytelling is dit anders. Je streeft ernaar de waarden, missie en doelen van een bedrijf in een samenhangend narratief te integreren.  De vorm kan variëren (geschreven verhaal, praatplaat, animatie) maar consistentie is hierbij cruciaal. Je wilt dat elke medewerker hetzelfde verhaal vertelt, om een ​​eenduidig imago te behouden.
Een tekening gemaakt door Flatland die het verschil tussen persoonlijke en zakelijke storytelling laat zien.

Wat zegt de wetenschap over storytelling?

Bij het luisteren naar een goed verhaal beleven we het volledig. Onze hersenen simuleren emoties, scènes en zelfs beschreven handelingen. Neurowetenschap toont aan dat luisteren naar feiten en cijfers slechts twee hersengebieden activeert (taal begrijpen en verwerken), terwijl luisteren naar verhalen vijf extra gebieden activeert (bewegingen, geluid, aanraking, geur, kleur en vorm).

Een goed opgebouwd verhaal stimuleert de aanmaak van hormonen die bijdragen aan de emotionele en fysieke reactie van het publiek.

  • Oxytocine, ook wel het ‘liefdeshormoon’, wordt vrijgegeven als we emotioneel geraakt worden door een verhaal. Het bevordert empathie, vertrouwen en verbondenheid en wordt gestimuleerd door persoonlijke elementen en kwetsbaarheid toe te voegen aan een verhaal.
  • Dopamine, het ‘beloningshormoon’, komt vrij bij spannende verhalen. Het helpt om de aandacht vast te houden en om herinneringen te creëren. Visuele triggers, zoals levendige beschrijvingen en praatplaten, stimuleert het vrijkomen van dopamine.
  • Serotonine, het ‘gelukshormoon’, zorgt voor vertrouwen en positiviteit en draagt bij aan een gevoel van geluk en welzijn. Het wordt vrijgegeven wanneer verhalen herkenbare elementen bevatten.
  • Cortisol, het stresshormoon, komt vrij bij spanning en conflict in verhalen. Hoewel we vaak negatieve associaties hebben bij dit hormoon, verhoogt een beetje spanning en opwinding de betrokkenheid en concentratie van je publiek.

Nu weet je waarom de impact van storytelling zoveel groter is dan van alleen het overbrengen van woorden. Het beïnvloedt gedrag, stuurt beslissingen en creëert langdurige herinneringen. Door persoonlijke elementen toe te voegen in verhalen wordt je storytelling krachtiger en effectiever. Dit helpt je om je publiek beter te bereiken en te overtuigen. Kortom: storytelling is essentieel om je als bedrijf te onderscheiden en je identiteit duidelijk te maken!

Een visualisatie van het concept storytelling waarbij de auto het verhaal is en storytelling de motor

Wil je de kracht van storytelling voor jouw organisatie inzetten?

Stuur Xanna een berichtje, ze denkt graag met je mee!

Neem contact op
Xanna Bijvoet
Visual Consultant